2024.02.29., csütörtök - Antónia, Elemér
Szombathely: 8o - 8o
Az ország 19 megyéjében

Közel 700 milliárdot kereshet Mészáros Lőrinc és Szíjj László az autópálya-koncesszión

frisshirek.hu | 2023. november 15. - 11:30
Közel 700 milliárdot kereshet Mészáros Lőrinc és Szíjj László az autópálya-koncesszión

Tavaly szeptember elsején vette át az állami gyorsforgalmi utak java részének üzemeltetését az állami Magyar Közút Nonprofit Zrt.-től egy 35 éves koncesszió keretében a Mészáros Lőrinc és Szíjj László tulajdonában lévő MKIF – Magyar Koncessziós Infrastruktúra-Fejlesztő Zrt.

A G7 számításai szerint évente 19,6 milliárdos profittal számolhat a Mészáros Lőrinc és Szíjj László tulajdonában lévő MKIF – Magyar Koncessziós Infrastruktúra-Fejlesztő Zrt, ami tavaly szeptemberben vette át az állami gyorsforgalmi utak többségének üzemeltetését az állami Magyar Közút Nonprofit Zrt-től. A gazdasági lap szerint az MKIF így várhatóan 35 évre 684 milliárd forint tiszta nyereséggel számolhat, a koncesszió tehát óriási üzletnek ígérkezik. A lap részletesen levezeti, mennyibe kerül a már meglévő autópályák üzemeltetése és az újak megépítése, bár azt sem az állam, sem a cég nem árulja el, hogy pontosan mikor és mennyi utat kell majd építenie a cégnek.

Mindenesetre a lap az idei árak alapján számítva azt írja, hogy az M5-M6 autópályák egy kilométerének megépítése és üzemeltetése nettó 328 millió forintba kerül, míg a MKIF 116 millió forintért üzemeltet egy km már meglévő gyorsforgalmi utat.

A 2023-ra tervezett nettó 143 milliárd forintos koncessziós díj azt jelenti, hogy minden egyes sztrádakilométer fenntartása nettó 116 millió forintba kerül. Ezek alapján évente 19,6 milliárd forint lehet az MKIF-vállalkozások haszna, vagyis a 35 éves koncessziós időszak alatt 684 milliárd forintot profitálhat Szíjjj László és Mészáros László az autópályakoncessziós üzletből.

A G7 megkérdezte az MKIF-t, hogy mennyire elégedettek a profittal, ezt a választ kapták:

A koncesszió időtartama 35 év. Ez egy hosszútávú befektetés. Ezért azt gondoljuk, hogy az első négy hónap után ez a kérdés nem időszerű. A cél, hogy a közlekedők jó minőségű utakon közlekedhessenek. Mi ezért dolgozunk. A Fejlesztési Terv szerint, tervszerűen haladunk a munkáinkkal.

Az Európai Bizottság egyébként októberben három kötelezettségszegési eljárást is indított Magyarország ellen, az egyiket közbeszerzésre és a koncessziókra vonatkozó uniós szabályok be nem tartása miatt.

Fotó: MTI/Balázs Attila