2023.01.30., hétfő - Martina
Szombathely: -2o - -2o
Az ország 19 megyéjében

A KSH szerint 4 ezer, a szakszervezetek szerint 16 ezer tanár hiányzik, mi lehet az oka az eltérésnek?

frisshirek.hu, 2022. október 20. - 14:35
A KSH szerint 4 ezer, a szakszervezetek szerint 16 ezer tanár hiányzik, mi lehet az oka az eltérésnek?
Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke arról beszélt, hogy a helyettesítések és a csoportösszevonások elhomályosítják a tanárhiány valódi mértékét. Ezzel rövid távon megoldható a probléma, de hosszú távon csak fokozza a pályaelhagyást.

A frisshirek.hu portál pont az a média hiány, ami egy működő demokráciában természetes kellene legyen, éspedig elfogulatlan, naprakész hírek közvetítője közéletről, politikáról, kultúráról, sportról egyaránt. Nálunk nincs és nem is lesz részrehajlás! Hogy ez így is maradjon, kérlek támogasd munkánkat adományoddal, hívd meg ismerőseid, hogy olvassanak bennünket és kerünk, kövess és lájkolj minket a közösségi médiában is.

Támogatás
A szakszervezetek szerint 16 ezer, a Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján 4000 tanár hiányzik Magyarországon

- emeli ki az Infostart abban a beszámolójában, amelynek a különbség okait igyekezett kideríteni. A valós szám valahol a kettő között lehet. Az eltérés oka elsősorban az lehet, hogy állandó helyettesítésekkel és csoportösszevonásokkal igyekeznek megoldani a helyzetet az iskolák.

A drámai hiánynak azonban egyértelműen következnie kell abból is, hogy egyre kevesebb, évente kétezerrel kevesebb pályakezdő tanár áll munkába ahhoz képest, mint amennyire szükség volna. Az pedig már a rendszer fölött lebegő Damoklész kardja, hogy hatezer pedagógus pár éven belül nyugdíjba vonul - részletezte az Info Rádiónak a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke.

Többféleképpen meg lehet adni, hogy mi számít tanárhiánynak. A jogszabály szerint az álláshelyeket úgy kell meghatározni, hogy egy-egy pedagógus 22-26 óra megtartása a kötelező penzum.

Ha a minimummal számolunk, és az összes intézményi óraszámot 22-vel osztjuk el, akkor nyilván egy nagyobb szám jön ki, mint ha azt vesszük, hogy egy pedagógus ténylegesen milyen – a hiány miatt inkább 25-26-os – óraszámban dolgozik. Lehetséges, hogy a szakszervezetek a magasabb számot eredményező 22-es óraszámmal számolnak. Ha középarányosan, 24-gyel számolunk, akkor 8000 körüli hiányzó létszám jön ki, ha pedig még ennél is magasabb óraszámot veszünk, akkor lehet annyi, mint a kiírt pedagógus állások száma, ami 4000 körüli volt augusztusban

– magyarázta Horváth Péter, elnök. Az állandó helyettesítés és a csoportösszevonások gyakorlata elhomályosítja a valódi képet, amely rövid távon működőképes megoldás lehet, de hosszútávon a tanárok kiégéséhez és pályaelhagyáshoz vezethet. A nyugdíjas tanárok visszafoglalkoztatásának megkönnyítése enyhített a helyzeten, de ez sem a fenntartható, hosszú távú kezelése a hiánynak.

Horváth Péter kiemelte, hogy évente hozzávetőlegesen 6000-6500 pedagógus éri el a nyugdíjkorhatárt, ehhez képest évente alig 2000 gyakornok teszi le a pedagógus besoroláshoz szükséges vizsgát.
Látszik, hogy így a két szám között körülbelül négyezres nagyságrendű különbség van. Azt gondolom, hogy ez már egy olyan szám, amit nem fog tudni a rendszer kezelni

– hangsúlyozta a pedagógus kar vezetője. Meglátása szerint a jelentős béremelés elsősorban a pályaelhagyások megfékezését szolgálják, de az már összetettebb kérdés, hogy az elég lesz-e a tanárhiány megoldására is.

A kiemelt kép forrása: Tanítanék Facebook-oldala